Tukea aivovammautuneen läheiselle -hanke

Tukea aivovammautuneen läheiselle -hanke on Aivovammaliiton helmikuussa 2019 alkanut kolmevuotinen projekti. Projektin aikana kehitetään voimavaraistavan tuen malli, joka sisältää sekä tiedollista tukea, että vertaistukea aivovammautuneen läheiselle akuutissa vaiheessa. Tuen mallia suunnitellaan ja kehitetään yhteistyössä HUSin, Metropolian, Aivovammapoliklinikan, OLKA-toiminnan, Suomen Neurohoitajat ry:n ja Sairaanhoitajaliiton kanssa.

Vuoden 2019 aikana suunnitellaan projektia kokonaisuudessaan ja järjestetään Metropolia AMK:n kanssa yhteistyössä työpajoja, joihin kutsutaan osallistumaan hoitohenkilökuntaa, vammautuneiden läheisiä sekä muita asiantuntijoita.

Työpajoissa kehitellään voimavaraistavan tuen malli, jota lähdetään pilotoimaan vuonna 2020 HUSin alueella. Työpajoissa kehitetään myös ohjausmateriaaleja niin hoitohenkilökunnalle kuin vertaistukihenkilöillekin.  Kolmantena vuonna (2021) mallia on tarkoitus jalkauttaa myös muualle Suomeen.

Läheiset pääsevät mukaan mallin kehittämiseen ja lisäksi halukkaita koulutetaan vertaistukihenkilöiksi, jonka jälkeen he voivat mallin mukaisesti toimia sairaaloiden osastoilla antamassa tukea vammautuneiden läheisille akuutissa vaiheessa.

Lisätietoja:

Julia Choustikova