Luennot

Neurologian ja neurotraumatologian dosentti Olli Tenovuo:

Aivovammojen diagnostiikan ja hoidon kehitys – historiaa ja tulevaisuutta

Luennolla käsitellään aivovammadiagnostiikkaa ja -hoitoa historiasta tähän päivään ja tulevaisuuteen. Aiheina muun muassa tietokone- ja magneettikuvauksen kehitys. Mikä on kuvantamisessa tärkeää ja miltä kuvantamisen tulevaisuus näyttää. Ja se, kuinka ennusteen arviointi voi olla haastavaa. Lisäksi käsitellään aivovammojen akuuttia hoitoa sekä jälkitilan hoitoa.

Luento kuuluu Varsinais-Suomen Aivovammayhdistyksen vuonna 2010 aloittamaan asiantuntijaluentosarjaan. Luento järjestetään kaksi kertaa vuodessa ja tämä syksyn luento kuului Suomi 100 -ohjelmaan.

Neuropsykologi Liisa Paavola:

Vasa Concept – intialaista viisautta aivovammakuntoutukseen

Intialainen fysioterapeutti Rajul Vasa on kehittänyt Vasa Concept -kuntoutusmenetelmän, jonka avulla aivovammakuntoutuja voi tukea hermoyhteyksien palautumista aivoissaan. Suomessa menetelmä on herättänyt positiivista kiinnostusta.

Luennolla ”Vasa Concept – intialaista viisautta aivovammakuntoutukseen” kerrotaan, millaisesta menetelmästä on kyse ja kuinka menetelmää voi soveltaa omassa arjessa. ”Liike on lääke” toteaa luennon asiantuntija neuropsykologi Liisa Paavola. Mukana myös Mika Raudasoja Oulun seudun aivovammayhdistyksestä kertomassa omakohtaisia kokemuksia Vasa Concept -kuntoutumismenetelmästä.

Luennon järjestäjänä toimi Oulun seudun Aivovammayhdistys ry.

Neurologi Helena Huhmar ja fysioterapeutti, TtM Matti Vartiainen:

Aivo- ja kaularankavammat ja tyypilliset oireet sekä aivovamma-arki ja liikunta

Videolla on kaksi luentoa, aluksi Helena Huhmar kertoo mistä aivo- ja kaularankavammassa on kyse. Luennon loppu puolella Matti Vartiainen kokoaa tärkeä tietoa hyvinvoinnista, arjen ratkaisusta ja liikunnasta.

Luennon järjestäjänä toimi Aivovammayhdistys ry ja Oulun seudun Aivovammayhdistys ry.

Huhmar

Lisää aivovamma-aiheisia videoita löytyy: