Kokemustoiminta

KOKEMUSTOIMIJA VÄLITTÄÄ NÄKEMYKSENSÄ

Syvennä ammattitaitoa kokemustoimijan avulla sosiaali- ja terveysalalla

Kokemustoimija on koulutettu kertomaan aivovammautumisesta ja sen vaikutuksesta omaan elämäänsä. Tutkitun tiedon rinnalla on tärkeä ymmärtää, miten ihminen kokee aivovamman ja sen tuomat muutokset elämässään todellisina, oikeina tapahtumina.

Aivovammaliitto kouluttaa yhdessä Kokemustoimintaverkoston kanssa aivovammautuneita ihmisiä toimimaan kouluttajina sosiaalialan, terveydenhoidon ja lääketieteen opiskelijoille ja ammattilaisille sekä muissa koulutuksellisissa tilaisuuksissa. He ovat oiva lisä osaamisen kehittämisessä myös muilla aloilla kuten rakennus-, turvallisuus- tai kuljetusalalla.

Mitä enemmän ihmiset ymmärtävät vammaisten ihmisten kokemuksia hoidosta, kuntoutuksesta ja palveluiden suunnittelusta, sitä paremmin se pystyy kohtaamaan aivovamman kokeneen ihmisen. Vuorovaikutuskyvyiltään taitava sosiaali- ja terveysalan ammattilainen edistää asiakkaansa ja potilaansa hyvinvointia. Ymmärtävä ammattilainen myös kokee tehneensä työnsä hyvin ja välttyy turhautumasta. Kokemustoimija on merkittävä lisä, jolla varmistaa tulevien ammattilaisten osaamista.

Ota kokemusasiantuntija mukaan arvioimaan ja kehittämään

Potilaslaki velvoittaa ottamaan huomioon potilaan näkemykset. Potilaan ääni ei aina kuulu riittävästi hoito- ja kuntoutussuhteissa. Kokemusasiantuntija voi auttaa epäkohtien korjaamisessa. Aivovammaliitolla on kolme koulutettua kokemusasiantuntijaa.

Kokemustoimijoiden yhteystiedot >>

Hyvä opettaja, kouluttaja tai muu kokemustoiminnasta kiinnostunutota meihin yhteyttä!
Palvelusuunnittelija Anna-Mari Bruns
anna-mari.bruns(at)aivovammaliitto.fi

Lisää tietoa löydät www.kokemuskoulutus.fi.