Sopeutumisvalmennus

sopebanneri

Aivovammaliitto järjestää sopeutumisvalmennuskursseja aivovammautuneille. Voit hakea kurssille erillisellä lomakkeella.

Sopeutumisvalmennus on ammattilaisten ohjaamaa ryhmäkuntoutusta, jossa yhdessä vertaisten kanssa keskusteleminen ja toimiminen on tärkeä voimavara. Aivovammaliiton sopeutumisvalmennuskurssien tavoitteena on antaa tietoa aivovammasta ja valmiuksia käsitellä vammautumisen myötä muuttunutta elämäntilannetta.

• Sopeutumisvalmennuskurssit on tarkoitettu yli 18-vuotiaille (nuorten kurssia lukuun ottamatta).
  • Kurssille hakevista asetetaan etusijalle tapaturmaisen aivovamman saaneet ja heidän läheisensä.
  • Sopeutumisvalmennukseen osallistuminen on ajankohtaista silloin, kun vammautumisen jälkeinen kuntoutus ei enää etene suurin harppauksin ja ollaan lähellä tilannetta, johon lopulta tulee sopeutua.
  • Teemakurssit ovat ajankohtaisia myös myöhemmin, kun aivovamman aiheuttama oire (esim. väsyvyys) vaikuttaa arkea haittaavasti ja henkilö kaipaa uusia keinoja selviytyä. Kurssilta voi myös saada tukea parisuhteeseen tai haastavaan perhetilanteeseen.
  • Sopeutumisvalmennus- ja kuntoutuskurssit ovat osallistujille maksuttomia ja toteutetaan täysihoidolla sisältäen ohjelman, majoituksen (yleensä kahden hengen huoneissa) ja ruokailut. Kurssi kustannetaan joko maksusitoumuksella tai Aivovammaliiton STEA-avustuksella.
  • Matkakulut haetaan maksusitoumuksen myöntäneeltä taholta tai Kelan kautta
  • Kursseille haetaan ilmoitettuun hakupäivään mennessä Aivovammaliiton omalla kurssien hakulomakkeella, liitteeksi tarvitaan lääkärin suositus ja perustelut kurssille.
  • Neuvonta-aika torstaisin klo 9 -11 puh. 050 373 9076/Kuntoutussuunnittelija Arja Kaasalainen

Kurssi- ja lomatoimintaa aivovammautuneille kuntoutujille 2019 -esite ja hakulomake