Usein kysytyt kysymykset

Alla-olevasta listasta löydät kysymyksiä ja vastauksia, joita Aivovammaliitosta usein kysytään.

Aivovamma

on tapaturmainen aivovaurio, joka syntyy päähän kohdistuvasta iskusta tai liike-energiasta. Lue lisää aivovammoista Aivovaurio.fi-sivustolta.

Aivoliitto

Aivoliitto (entinen Aivohalvaus- ja dysfasialiitto) on aivoverenkiertohäiriön sairastaneiden sekä perheiden, joiden lapsella tai nuorella on kielellinen erityisvaikeus, oma liitto. Lisätietoja Aivoliitosta osoitteessa aivoliitto.fi

Aivovammapoliklinikat

Jokaisen yliopistosairaalan yhteydessä toimii aivovammapoliklinikka. Aivovammapoliklinikat eivät kuulu Aivovammaliittoon.

Aivovammapoliklinikka Helsinki

Esitteet

Aivovammaliitosta tilattavat esitteet maksavat 0,35 €/kpl. Jos tilattava määrä ei mahdu tavalliseen kirjekuoreen, laskutetaan myös postikulut. Esitteet ovat myös netistä tulostettavissa.

Jäsentoiminta

Aivovammaliittoon kuuluvat aivovammayhdistykset järjestävät jäsenille monipuolista toimintaa. Lue oman alueesi yhdistyksen toiminnasta yhdistysten omilta sivuilta.

Miten saan kuntoutusta?

Kuntoutukseen pääseminen käynnistyy, kun ammattilainen ja kuntoutuja tekevät kuntoutussuunnitelman. Sen tekemisestä on vastuussa hoitava lääkäri. Kuntoutussuunnitelma perustuu yleensä moniammatillisen työryhmän tekemiin arviointeihin ja maksajana voi toimia esimerkiksi terveydenhuolto, vakuutusyhtiö, Kela tai työeläkelaitos. Jos itse kokee tarvitsevansa kuntoutusta, kannattaa ensin ottaa yhteyttä omaan lääkäriin tai hoidosta vastaavaan tahoon (esimerkiksi terveyskeskus, työterveyshuolto tai erikoissairaanhoidon yksikkö, jossa on jo hoidossa).

Lisätietoa Kuntoutusportista >>

Sopeutumisvalmennuskurssit

Aivovammaliiton järjestämät sopeutumisvalmennuskurssit on ensisijaisesti tarkoitettu tapaturmaisesti aivovamman saaneille. Hakemuksen liitteenä pitää olla alle vuoden vanha lääkärin suositus. Sopeutumisvalmennuskursseista löydät tietoa Vertaistuki ja sopeutumisvalmennus -osiosta.