Kurssit

Aivovammaliiton sopeutumisvalmennuskurssit

Tavoitteena on auttaa aivovammautunutta henkilöä sekä hänen läheisiään muuttuneessa elämäntilanteessa. Kurssit ovat ammattilaisten ohjaamaa ryhmämuotoista kuntoutusta, jossa vertaistuki on tärkeässä asemassa. Sopeutumisvalmennuskurssien tavoitteena on antaa tietoa aivovammoista ja valmiuksia käsitellä vammautumisen myötä muuttunutta elämäntilannetta. Kurssi tarjoaa voimavaroja arjesta selviytymiseen ja tukea oman ympäristön ja yhteiskunnan toimintaan osallistumiseen.

Kursseilla tapaa toisia aivovammautuneita henkilöitä ja heidän läheisiään. Kokemusten vaihtaminen erilaisissa keskusteluissa mahdollistaa vertaistuen. Toinen samankaltaisessa tilanteessa oleva ihminen usein ymmärtää paremmin vammautumisen tuoman haasteellisen tilanteen.

• Sopeutumisvalmennuskurssit on tarkoitettu yli 18-vuotiaille (nuorten kurssia lukuun ottamatta).
  • Kurssille hakevista asetetaan etusijalle tapaturmaisen aivovamman saaneet ja heidän läheisensä.
  • Sopeutumisvalmennukseen osallistuminen on ajankohtaista silloin, kun vammautumisen jälkeinen kuntoutus ei enää etene suurin harppauksin ja ollaan lähellä tilannetta, johon lopulta tulee sopeutua.
  • Teemakurssit ovat ajankohtaisia myös myöhemmin, kun aivovamman aiheuttama oire (esim. väsyvyys) vaikuttaa arkea haittaavasti ja henkilö kaipaa uusia keinoja selviytyä. Kurssilta voi myös saada tukea parisuhteeseen tai haastavaan perhetilanteeseen.
  • Sopeutumisvalmennus- ja kuntoutuskurssit ovat osallistujille maksuttomia ja toteutetaan täysihoidolla sisältäen ohjelman, majoituksen (yleensä kahden hengen huoneissa) ja ruokailut. Kurssi kustannetaan joko maksusitoumuksella tai Aivovammaliiton STEA-avustuksella.
  • Matkakulut haetaan maksusitoumuksen myöntäneeltä taholta tai Kelan kautta
  • Kursseille haetaan ilmoitettuun hakupäivään mennessä Aivovammaliiton omalla kurssien hakulomakkeella (pdf)liitteeksi tarvitaan lääkärin suositus ja perustelut kurssille
  • Lisätietoa sopeutumisvalmennuksesta antaa kuntoutussuunnittelija Elina Perttula. Hänet tavoittaa puh. 050 373 9076.

Tutustu sopeutumisvalmennuskurssien hakuohjeisiin tästä (linkki avautuu sisäiselle sivulle).

Katso sopeutumisvalmennuskurssit tästä (pdf)

Hakulomake sopeutumisvalmennuskursseille (pdf)