Ravinto

Ravitsemuksen merkitys aivoterveydelle on aivan kiistaton ja aivot rakastavat erityisesti rasvoja – mutta niiden laadussa aivot ovat hyvin ronkeleita. Verenkierto ruokkii aivoja ja aivojen toiminta on täysin riippuvainen tästä toimivasta verenkierrosta. Aivojaan rakastava valitseekin siis lautaselleen sellaista, mikä tehostaa verenkiertoa eikä aiheuta riskejä tukoksiin suonissa. Kovat rasvat on järkevää jättää minimiin, mutta kalasta, kasviöljyistä ja pähkinöistä saatu rasva sen sijaan on aivojen parhaaksi. Aivot ovat pullollaan pieniä verisuonia, jotka tukkeutuessaan aiheuttavat huomaamattomia infarkteja. Nämä niin sanotut hiljaiset infarktit voivat lisääntyessään aiheuttaa muistiongelmia tai johtaa jopa dementiaan. Kova rasva on hiljaisten infarktien tärkein taustatekijä.

Aivoilla ei ole omia energiavarastoja, joten sillä mitä suuhumme laitamme ja kuinka usein, on oleellinen merkitys aivojen toiminnan tasoon: säännöllinen ruokarytmi takaa hyvän vireystason ja tarkkaavaisuuden, monipuolisuus ruokailussa tarjoaa aivoille hyvät rakennusaineet, hyvien rasvojen suosiminen ehkäisee muistisairauksilta ja suojelee aivoverenkiertoa. Ruokavalio, jota olemme tottuneet pitämään sydänterveellisenä, onkin siis samalla myös aivoterveellistä: aivoille ja sydämelle ystävällisiä ruokia löytyy osoitteesta www.sydanmerkki.fi.