Usein kysytyt kysymykset

Allaolevasta listasta löydät kysymyksiä ja vastauksia, joita Aivovammaliitosta usein kysytään.

Aivovamma

on tapaturmainen aivovaurio, joka syntyy päähän kohdistuvasta iskusta tai liike-energiasta. Lue lisää aivovammoista tästä (linkki avautuu sisäiselle sivulle).

Aivoliitto

Aivoliitto (entinen Aivohalvaus- ja dysfasialiitto) on aivoverenkiertohäiriön sairastaneiden sekä perheiden, joiden lapsella tai nuorella on kielellinen erityisvaikeus, oma liitto. Lisätietoa Aivoliitosta: www.aivoliitto.fi (linkki avautuu ulkoiselle sivustolle)

Aivovammapoliklinikat

Jokaisen yliopistosairaalan yhteydessä toimii aivovammapoliklinikka. Aivovammapoliklinikat eivät kuulu Aivovammaliittoon.

Esitteet

Aivovammaliiton esitteitä voit Aivovammaliiton esitteitä voit tulostaa tästä (linkki avautuu sisäiselle sivustolle).

Esitteitä voit tilata täältä (linkki avautuu sisäiselle sivulle).

Jäsentoiminta

Aivovammaliittoon kuuluvat aivovammayhdistykset järjestävät jäsenille monipuolista toimintaa. Lue oman alueesi yhdistyksen toiminnasta Lue oman alueesi yhdistyksen toiminnasta yhdistysten omilta sivuilta (linkki avautuu ulkoiselle sivustolle).

Lapsen aivovamma

Tapaturmaisesti vammautuneiden lasten ja nuorten sekä heidän perheidensä tukiyhdistys on TATU ry.

Tatu ry:stä löydät tietoa tarkemmin tästä (linkki avautuu ulkoiselle sivustolle)

***

Lasten aivovammoista asiantuntevaa tietoa saat myös Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja nuorten kuntoutuskeskuksesta (linkki avautuu ulkoiselle sivustolle). Myös tärkeää yleistietoa vammaisten lasten ja nuorten palveluista, kasvatuksesta ja kuntoutuksesta.

________________________________________________________

Miten saan kuntoutusta?

Kuntoutukseen pääseminen käynnistyy, kun ammattilainen ja kuntoutuja tekevät kuntoutussuunnitelman. Sen tekemisestä on vastuussa hoitava lääkäri. Kuntoutussuunnitelma perustuu yleensä moniammatillisen työryhmän tekemiin arviointeihin ja maksajana voi toimia esimerkiksi terveydenhuolto, vakuutusyhtiö, Kela tai työeläkelaitos. Jos itse kokee tarvitsevansa kuntoutusta, kannattaa ensin ottaa yhteyttä omaan lääkäriin tai hoidosta vastaavaan tahoon (esimerkiksi terveyskeskus, työterveyshuolto tai erikoissairaanhoidon yksikkö, jossa on jo hoidossa).

Neuroneuvonta opastaa mm. kuntoutusasioissa (linkki avautuu ulkoiselle sivustolle).

Sopeutumisvalmennuskurssit

Aivovammaliiton järjestämät sopeutumisvalmennuskurssit on ensisijaisesti tarkoitettu tapaturmaisesti aivovamman saaneille. Hakemuksen liitteenä pitää olla alle vuoden vanha lääkärin suositus.  Sopeutumisvalmennuskursseista löydät tietoa Sopeutumisvalmennus-osiosta (linkki avautuu sisäiselle sivulle).